Groene bermen
De Parkstadroute krijgt, waar de ruimte ervoor is, aan beide kanten ‘groene bermen’. Er zijn zo’n twintig mengsels van zaden en bloembollen samengesteld die afhankelijk van de lokale bodemsamenstelling en het type landschap worden ingezaaid. Verder worden er hagen en bomen aangeplant.
Unieke uitstraling
De Parkstadroute krijgt een unieke uitstraling. Een uniforme verharding (asfalt en de straatstenen) wordt versterkt door het toepassen van een herkenbare wegmarkering waarmee de route makkelijk te volgen wordt. Op de route worden ook eenduidige pictogrammen en tekstuele verwijzingen naar bezienswaardigheden op en langs de route aangebracht. Deze toepassingen vormen, samen met de groene bermen, de unieke uitstraling.
Points of Interest (POI’s)
Er zijn onderweg allerlei interessante plekken (POI’s): verborgen pareltjes in het landschap. Plekken die een markant punt uit de geschiedenis van Parkstad weergeven en waarin specifieke landschapskarakteristieken worden verwerkt om deze geschiedenis te benadrukken. Het gaat om het Rietpad (Beekdaelen), het Emmapark (Brunssum), het Rondje Groeves (Heerlen), Slot Schaesberg (Landgraaf), de Wilhelminaberg (Landgraaf), Hoeve Nieuw Ehrenstein (Kerkrade) en de Spoortuin (Simpelveld).
Bouw Parkstadroute
De zes gemeenten worden na de aanleg van de Parkstadroute de eigenaar van de Parkstadroute. Zij zijn ook de opdrachtgever voor de bouw ervan. De uitvoering wordt gedaan door aannemer Heijmans Infra B.V. in samenwerking met de Provincie Limburg, IBA Parkstad en de zes gemeenten. Naar verwachting is de volledige route medio 2025 gereed.